• 2016-05-25

Hipster_Pointer_(15726039957)

Consumption Markets and Culture

Hwanho Choia and Bernard Burnesb

 

aBarun ICT Research Center, Yonsei University;

bStirling Management School, University of Stirling, Stirling, UK

 

Abstract

This article examines the “indie” music industry in South Korea. It describes a consumer-led market where network of consumers aided by social media take responsibility for its maintenance and development, specifically the market for indie music in South Korea. With the emergence of digital technology and a participatory culture, the roles of consumers have expanded. Through their commitment and passion for independent music, aided by social media, these consumers have developed a virtual indie music community, which uses a variety of mechanisms, such as producing podcasts, to promote its music. These non-traditional producers regard indie music as an important part of their lives and their existence, which is why they take responsibility for developing the indie community rather than leaving this to a profit-orientated music industry.
Therefore, we demonstrate how in South Korea the production of indie music has ceased to be dominated by traditional actors, such as record labels, and is driven by the enthusiasm of music fans. Previous research on cultural markets suggests that consumers play critical roles in the formation and evolution of the market. This study sheds light on this process by depicting a cultural market that is governed by pro-social consumers (rather than anti-market resistance) who pursue a balanced approach between resistance to and negotiated harmony with commercial and social norms rather than drawing a simple boundary between “us” and “other”.

 

디지털 기술과 참여 문화의 등장으로 소비자의 역할은 확장되어왔다. 소셜 미디어를 적극적으로 활용하는 소비자 역할의 확장은 문화 시장의 유지와 발전에 기존 산업 주도적 시각과 발전을 벗어나 소비자 주도적 시장의 등장과 역할을 의미한다. 특히나 인디음악 팬들의 경우 인디음악에 대한 헌신과 열정을 가지고 인디음악을 촉진/홍보하기 위해 팟캐스트를 제작하는 등의 다양한 방식을 활용하는 등 그들만의 버츄얼 인디음악 커뮤니티를 발전시켜왔다. 이러한 비전통적 제작자들은 인디음악을 자신들의 삶과 존재에 중요한 부분으로 여기며 시장의 발전과 유지를 수익지향적 음악산업에 위임하기보다 그들 스스로가 인디음악 커뮤니티의 발전에 책임감을 가짐을 보여준다.

이러한 점에서 본 연구는 어떻게 대한민국에서 인디음악의 생산이 음반사와 같은 전통적 관계자들의 지배로부터 벗어나 음악 팬들의 열정으로 이끌어지는지 보여준다. 문화 시장에 대한 기존 연구는 소비자들이 시장의 형성과 진화에 중요한 역학을 한다고 밝히고 있는데 특히나 본 연구는 기존 하위문화 연구에서 대체적으로 나타나는 반시장 저항이 아닌 사회친화적 소비자들로 구성되는 하위문화시장의 형성과 진화에 대한 과정을 제시한다. 이러한 소비자들은 ‘우리’와 ‘다른’에 대한 단순한 경계선을 긋기보다 상업적 그리고 사회적 규범에 대한 저항과 협상적 화합 사이의 균형적 접근을 취함을 본 연구는 보여준다.

논문보기

진행중인 연구 목록보기